Андреас Кригенбург: Магьосник на сценичните картини

Предлагаме ви представяне на известния немски режисьор Андреас Кригенбург от театроведа Кристине Дьосел. Неговата постановка по “Натан мъдрецът” от Г. Е. Лесинг е част от тазгодишното дигитално издание на фестивала.

Андреас Кригенбург е магьосникът на сценичните картини в немския театър, изключителен естет на ефектите, а понякога дори и „механик“ на въздействието. В постановките си той не се интересува от пресъздаване на реалността, нито се занимава с политическата действителност или пък се стреми да адаптира класиката към днешния ден. Това, което създава, са самостоятелни поетични светове, в които прави възможно проследяването на човешки усещания, позволявайки емоционалната реалност да стане разбираема, осезаема и запомняща се. Спектаклите, в които го постига, докосват право в сърцето.

Сцена от “Процесът” по Кафка, реж. А. Кригенбург, Мюнхнер Камершпиле, 2008. Снимка: Arno Declair

Постановките на Кригенбург трудно могат да се поставят под общ естетически знаменател, тъй като обитават изключително различни светове от визуални образи. Но всички провокират емпатия и са силно емоционални, (а и музикални). Те са също така и комични дори когато темите им са мрачни. Да, често наистина комични, защото Кригенбург насочва погледа си върху слабостите и странностите на хората, върху тяхната неадекватност и обсесивно-компулсивните им неврози, които разбира как да превъплъти в чудати хореографии на тялото. Хуморът на нямото кино като при Жак Тати или Бъстър Кийтън придружава много от неговите спектакли, като съчетава тъга и клоунада, болезнено преживяване на света и приповдигната врява, остра сатира и мрачна меланхолия. В тях персонажите могат да се борят минути наред със сгъваем стол или с други препятствия и да се отдават на безцелни танци с най-красивата и най-отчаяна акробатика…

Сцена от “Натан мъдрецът” Снимка: Arno Declair

Кригенбург е режисьор с широко и мощно визуално въображение, което не следва някакъв метод или модел, а се подхранва винаги от конкретния текст и неговия език. Това, че някога ще създава сам пространствата за своя театър, е било всъщност въпрос на време. Кригенбург навлиза в театъра на родния си град Магдебург като дърводелец, който участва в създаването на декорите, а впоследствие става и сценичен работник. До режисурата стига чрез самообучение. Той изготвя първата си сценография през 2000 г. в „Бургтеатър“, Виена, за постановката си „!Revolution!”, в която съчетава „Смъртта на Дантон“ от Бюхнер с „Поръчението“ от Хайнер Мюлер. Кригенбург е имал много ясна представа как е трябвало да изглежда пространството – три стени, оцапани в кръв, които след една прелюдия се сриват, за да разкрият бяла кутия с вентили и дупки, която той сам оформил набързо…

 

Превод: Пламен Харманджиев

Leave a Reply

Your email address will not be published.